Panóptica Roma


Produced by WALLS, Italy.
Curated by Loredana Calvet and Francesca Lacroce.

︎

This project was based on the realization of several hybrid irruptions (off and online pictorial interventions) that caused the mutual contamination between the physical and the informational territory. While some of the physical interventions were made with ecological fluorescent paint on prisons, schools, squares and industrial areas; the digital interventions were made in the same spaces but superimposing their representation on Google Earth. All of them could be navigated through a customized version of Google Earth software, which included a guided tour in audiovisual format.

The iconographic references of these paintings suggested networks and containment meshes adapted to the spatial geometries of the spaces of the disciplinary society, already pointed out by Foucault in Discipline and Punish (1975). But, today, these places also find their transfer and translation in the postscript on the Societies of Control (Deleuze), the new Cryptopticon (Vaidhyanathan), where the tasks of surveillance (and self-surveillance) are encoded in the software, or even, we could say, woven into its containment mesh.



Este proyecto se basó en la realización de varias irrupciones híbridas (intervenciones pictóricas tanto offline como online) que provocaron la mutua contaminación entre el territorio físico y el informacional. Mientras algunas de las intervenciones físicas se realizaron con pintura fluorescente ecológica sobre cárceles, escuelas, plazas y áreas industriales; las intervenciones digitales se hicieron en los mismos espacios pero superponiendo su representación en Google Earth. Todas ellas podían ser navegadas a través de una versión personalizada del software de Google Earth, que incluía una visita guiada en formato audiovisual.

Los referentes iconográficos de estas pinturas sugerían redes y mallas de contención adaptadas a la geometrías espaciales de los espacios de la sociedad disciplinaria, que ya señalara Foucault en su obra Vigilar y castigar (1975). Pero, hoy en día, estos lugares también encuentran su transferencia y traducción en el nuevo dispositivo sistémico de la sociedad de control (Deleuze), el nuevo Cryptopticon (Vaidhyanathan), donde las labores de vigilancia (y autovigilancia) están codificadas en el software, o incluso, podríamos decir que están tejidas en su malla de contención.




︎ 12/2017 © Santiago Morilla


︎ “Panóptica Roma” / DETECTING BROKEN NETTINGS on the asphalt of the city of ROME (Italy) / Hacked images and interventions on Google Earth Pro v.7.3.  Single-channel Video Artwork (3:44)


︎ “PANOPTIC (OFF)” A SITE SPECIFIC INTERVENTION by Santiago Morilla at MANDRIONE, ROME (Italy). Single-channel Video Artwork (2:25)


︎ Exhibition HISPAM. Dalla periferia al centro (01/12/2017-07/01/2018). Instituto Cervantes de Roma, Roma, Italia.


︎ “Panóptica Roma”, digital photographs –variable dimensions– (2017)