Impact Sequence #2 / Secuencia de impacto #2


Produced and curated by EducaThyssen, Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid) y Santiago Morilla.
Technical support by Carpintería Expandida (Madrid)

︎

“Impact Sequence #2” is a mobile device (software, microcontroller, synthesizer as well as other electronic hardware and sound equipment) capable of connecting to a plant via two probes (one attaches to a leaf and the other by a small metal rod inserted into the soil close to the roots of the plant). This allow a plant to play music based on its health, environmental conditions and general external demeanor. The device monitors the instantaneous resistance of the plant, and upon the level of resistance, different notes and preset cadences are played. In addition, the device incorporates a small MIDI sequencer that offers the possibility to play music with the plant . It also incorporates a monitor where the resulting sound spectrogram can be observed, all in real time.



The mobile installation was connected for three months (from September to December 2019) to one of the centennial Ficus benjamina present in the entrance hall of the Museo Nacional Thyssen Bornemisza (Madrid). Not in vain these Ficus can be considered as the living memory of the historical space they occupy, as real witnesses of all the movements and vicissitudes of politics and art in that specific space, since they have been presiding over the hall of the Villahermosa Palace since before its inauguration as a National Art Gallery in 1992. It is precisely for this reason that "Impact Sequence #2" wanted to give them a voice... as the living, silent and invisible sculptures that they are and that, without a doubt, have a lot to say and show (if anyone wants to listen and observe them).

“Secuencia de impacto #2” es un dispositivo móvil (software, microcontrolador, sintetizador, otros componentes de hardware) capaz de conectarse a una planta a través de dos sondas (una se adhiere a una hoja y la otra se inserta en la tierra cerca de las raíces) y reproducir música en función de la salud del vegetal, sus condiciones medioambientales y comportamientos externos generales. El dispositivo monitorea la resistencia instantánea de la planta, y dependiendo del nivel de resistencia, hace sonar diferentes notas y cadencias preestablecidas. Además, el dispositivo incorpora un pequeño secuenciador MIDI que ofrece la posibilidad tocar música con –y junto a– la planta. También incorpora un monitor donde observar el espectrograma sonoro resultante, todo en tiempo real.

La instalación móvil se conectó durante tres meses (de septiembre a diciembre de 2019) a uno de los Ficus benjamina centenarios que presiden el hall de entrada al Museo Nacional Thyssen Bornemisza (Madrid). No en vano estos Ficus pueden ser considerados como la memoria viva del espacio histórico que ocupan, como testigos reales de los todos los movimientos y avatares de la política y del arte en ese espacio específico, ya que llevan presidiendo el hall del Palacio de Villahermosa desde antes de su inauguración como pinacoteca nacional, en 1992. Es precisamente por ello que “Secuencia de impacto #2” ha querido darles la voz… como las esculturas vivas, mudas e invisibles, que son y que, sin duda, tienen mucho que decir y mostrar (si acaso alguien quiere escucharles y observarles).


︎ 09-12/2019 © Santiago Morilla
︎ Watch “Secuencia de impacto 2” / Sound Test: Playing with an Aloe Vera. Single-channel Video Documentary (0:30)


︎ “Impact Sequence #2” in the entrance hall of the Museo Nacional Thyssen Bornemisza (Madrid)


︎ “Impact Sequence #2” (work in progress), Madrid.